Podajesz BLIK – i przelew znikł! - Wiadomości - KPP w Lipnie

Wiadomości

Podajesz BLIK – i przelew znikł!

Data publikacji 19.05.2020

Pieniądze można stracić bardzo szybko. Pomysły internetowych oszustów na to jak je od nas wyłudzić ciągle ewoluują. Coraz skuteczniej bronimy się przed oszustwami „na wnuczka” czy „na policjanta”. Teraz żniwo w powiecie lipnowskim zbierają oszustwa „na BLIKA”.

W tym roku do lipnowskiej komendy wpłynęło kilka zawiadomień o wyłudzeniach pieniędzy metodą „na blika”. Metoda polega na tym, że oszuści uzyskując nielegalny dostęp do popularnych komunikatorów elektronicznych podszywają się pod naszych znajomych i proszą o przekazanie pieniędzy. Żeby nie wzbudzać podejrzeń i nie prowokować weryfikacji przelewu najczęściej są to drobne sumy uzasadniane pilną potrzeba czy doraźnymi powodami pożyczki. Dla takich sum rzadziej jesteśmy skłonni sprawdzić wiarygodność prośby i czasem bezrefleksyjnie przesyłamy żądany do wypłaty kod BLIK.

Niestety takich transakcji najczęściej nie można zablokować, bo realizowane są bezpośrednio w bankomacie i pieniądze od razu „upłynniają się”. Dlatego niezależnie od wielkości kwoty, o którą proszą nas „znajomi” zawsze warto tę prośbę potwierdzić u źródła, np. dzwoniąc do znajomych.

W powiecie lipnowskim wszystkie oszustwa tego typu przeprowadzono za pomocą Facebooka.

Do przejęcia profilu dojść może m.in. przez otwarcie wiadomości o promocji, lub reklamy produktu. Kliknięcie w takie przekierowanie powoduje uruchomienie oprogramowania pozwalającego na przejęcie profilu.

Od tej chwili w naszym imieniu działają już oszuści. Z przejętego konta do znajomych wysyłają wiadomości z pytaniem o możliwość przekazania pieniędzy BLIK-iem. Jeśli dostaną pozytywną odpowiedź, proszą o pożyczkę, wyłudzając w ten sposób pieniądze.

  • Nie działajmy pochopnie - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, zadzwońmy i sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Telefonicznie w rozmowie z zainteresowanym potwierdźmy prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK.
  • Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont.
  • Chrońmy dane do logowania na nasze konta bankowe, przez zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych. Zadbajmy także o ochronę portali i komunikatorów społecznościowych. Można to zrobić np. za pomocą dwuskładnikowego uwierzytelniania. Wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto, bo zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms.